Janu Kolaříkovi před 11 lety nechyběla odvaha založit iniciativu Za lepší MHD v Uherském Hradišti (MHDUH.cz). Od té doby vyzkoušel na vlastní kůži stovky systémů veřejné dopravy po celém světě a profesionálně radí samosprávám, jak organizovat MHD přívětivě. Je mj. autorem oficiální Koncepce veřejné dopravy pro naše souměstí z roku 2017. Teď jako pirátský kandidát do zastupitelstva popisuje, v jakém stavu je přerod MHD v Uherském Hradišti v kvalitní systém splňující standardy 21. století a co se musí stát pro jeho úspěšné završení.

Když jsem před pěti lety odevzdával finální verzi strategického dokumentu Koncepce veřejné dopravy pro uherskohradišťskou radnici, aby ji následně úspěšně schválilo zastupitelstvo, věděl jsem, že spuštění nové MHD, která z koncepce vychází, bude ještě během na dlouhou trať.

O problémech stávající MHD toho už bylo napsáno dost. Namátkou jde o nedostatečnou síť zastávek, neexistenci linek na mnoha důležitých relacích, dlouhé intervaly mezi spoji, nepřehledné značení nebo komplikovaný tarif.

Jednou z mnoha příčin tohoto neutěšeného stavu je fakt, že svým aglomeračním významem a intenzitou dopravních potřeb Uherské Hradiště daleko předčí ostatní 25tisícová města, ale způsob organizace MHD toto neodráží. Nejenže se celé 37tisícové souměstí Uherské Hradiště – Staré Město – Kunovice reálně chová jako jedno celistvé město, ale také obce v jeho bezprostřední blízkosti mají na české poměry velmi nadprůměrnou hustotu osídlení. A pro všechny tyto obce je Uherské Hradiště přirozeným spádovým centrem. Důkazem tohoto fenoménu jsou například ceny nemovitostí nebo to, jak živé a kreativní město jsme (o čemž jsem se mj. nedávno rozepsal pro Forbes). Pro optimální fungování města je však nutné, aby infrastruktura a veřejné služby byly na úrovni spíše 50tisícových měst. Tento fakt byl na akademické půdě mnohokrát prokázán, ale bohužel právě stávající systém MHD je historicky organizován na principech známých ze spíše podprůměrných 25tisícových měst.

Od momentu, kdy jsem ještě jako vysokoškolský student a nezávislý aktivista začal na problémy upozorňovat (a velmi mi tehdy pomohl dnešní spolukandidát Jaroslav Ševčík), se toho událo hodně. Podrobně jsem vše sepsal na konci letošního srpna. Aktuálně se město nachází v bodě, kdy máme rok a čtvrt do vypršení stávající 30leté smlouvy na provoz MHD s dopravcem ČSAD Bus Uherské Hradiště. Současné vedení města se rozhodlo start nového systému MHD spojit s novým výběrovým řízením na provozovatele autobusů na dalších 10 let, a to od začátku roku 2024.

Bohužel během posledních čtyř let nedošlo k úspěšné dohodě o financování provozu se Starým Městem a Kunovicemi. Provozní koncept linek, který do zadávací dokumentace finalizuje město ve spolupráci s týmem odborníků z Fakulty dopravní ČVUT, tak na rozdíl od mé původní verze pokrývá téměř výhradně jen Uherské Hradiště samotné. Kromě tohoto omezení jde však i tak o dosud nevídaný posun vpřed v kvalitě obsluhy veřejnou dopravou a akademický tým zde odvedl perfektní práci.

Na jaká spojení se můžete v nové MHD těšit, pokud půjde s přípravou vše hladce?

  • Propojení sídliště Východ a Mařatic s širším centrem Uherského Hradiště – tedy ne pouze autobusovým nádražím, ale mnoha dalšími cíli – každých 15 minut v pracovní dny a každých 30 minut o víkendech. K tomu navíc každou hodinu propojení Východu s Jarošovem přes Jaktáře.
  • Každou hodinu spojení z mnoha částí Uherského Hradiště do obchodní zóny bývalého Intersparu.
  • Ze Štěpnic a nemocnice přímo a pravidelně do Jarošova, Mařatic i Sadů. Střídavá obsluha různými linkami v souhrnném intervalu 15 minut v pracovní dny a 30 minut o víkendech.
  • Mezi Jarošovem (i návsí a sídlištěm Louky) a centrem každých autobus 30 minut bez výjimek.
  • Kvalitní obsluha Staré Tenice, oblasti bývalých kasáren, sídliště kolem náměstí Republiky i sídliště Pod Svahy – do různých koutů města.

Aby však dosavadní tvrdá práce všech zúčastněných přinesla kýžené ovoce a nový provoz MHD se nejen spustil, ale našel si i oblibu mezi cestujícími, stále je potřeba ze strany města stále dotáhnout spoustu věcí – a to neústupně, maximálně profesionálně a s citem pro ty nejmenší detaily. Protože ne nadarmo se říká „ďábel tkví v detailu“. O co například jde?

  • Dotažení ostatních aspektů zadávací dokumentace na nového dopravce kromě provozního konceptu – odbavovací systémy a informační technologie (platby bankovními kartami a v mobilních aplikacích, online polohy vozidel), povinnosti dopravce, případné sankce, způsob odvádění tržeb, ...
  • Úspěšné vypsání i dokončení veřejné soutěže
  • Vyladění přehledného, funkčního vkusného a veřejný prostor dobře obohacujícího informačního a orientačního systému celé MHD
  • Uvedení do provozu mnohých nových zastávek po celém městě
  • Dohodnutí plné tarifní i dopravní integrace s krajskou dopravou, a to jak autobusovou, tak železniční – cestující musí mít možnost na jednu jízdenku jezdit všemi linkami v rámci souměstí bez jakýchkoli matoucích výjimek
  • Odladění kontroverzních problémů, které by potenciálně mohly vést ke zhoršení služby pro některé stávající cestující (např. v obsluze Jarošova nebo Vések a Míkovic)

Především je ale nezbytné chystané nové linky MHD nejpozději ke stejnému datu obohatit o páteřní krajskou linku, která by celé souměstí spojila od severu na jih – od železniční stanice ve Starém Městě po Kunovice s vybranými spoji pokračujícími do Míkovic a Vések. V pravidelném častém intervalu, v pracovní dny i o víkendech a s jednotnou zastávkovou politikou a přehledným trasováním. Tento poslední bod si žádá precizní diplomatické uchopení, ale v případě úspěšného vyjednání provozu dokáže popsaná linka znásobit potenciál nového systému veřejné dopravy v našem souměstí jako celku.

MHD? Poslední chybějící kousek skládačky udržitelné dopravy v Uherském Hradišti

A proč usilovat o kvalitní a použitelný systém MHD? Když se podíváme na skladbu dopravy v našem souměstí, jsme na tom velmi dobře v podpoře cyklistické i pěší dopravy, ale veřejnou dopravou je zde podnikáno pouze 13 % cest. To je hluboko pod průměrem srovnatelných měst. Ten se pohybuje kolem 25 % (STEM/MARK, 2018). A právě tento nesoulad se nejvíce projevuje na neúnosné hustotě provozu automobilů. Jednoduše i ti, kdo by nejraději nejezdili autem, jím jezdit musejí, protože alternativa v podobě použitelné MHD často chybí. Popisovaná chystaná reforma MHD je cestou, jak ulevit městu od všech nežádoucích vedlejších efektů motorové dopravy. Posledním chybějícím kouskem skládačky trvale udržitelné dopravy u nás. Navíc nejde o z hlediska provozních parametrů nijak předimenzované řešení – pouze srovnává Uherské Hradiště na český průměr.

Pokud si přejete reálné a systematické zlepšení dopravní situace ve městě místo planých slibů a líbivých krátkodobých záplat, Piráti jsou jasná volba! Žádný jiný politický subjekt v Uherském Hradišti nemá kandidáty s takovým odhodláním a odvahou měnit věci kolem sebe k lepšímu.
Jan Kolařík má na naší kandidátce číslo 8.